מאגר השיעורים והמאמרים

שלושת עקרונות היסוד בלימוד תנ"ך

שלושת עקרונות היסוד בלימוד תנ"ך בדיון הנוקב ביחס ללימודי התנ"ך, יש לזכור ולהזכיר את שלושת עקרונות היסוד,...

חשיבות לימוד תנ"ך (בהקדמה ליהושע)

כשאנו לומדים תנ"ך אנו צועדים בדרכו של הנצי"ב מוולוזי'ן שהעביר שיעור יומי על התורה

שיעור קומה

במאמר זה, מבאר הגרי"ל בלוך כי לכל אדם בכל דור יש מושג של 'השיעור קומה' שלו. מתוך כך הוא מבאר כיצד יש להתייחס...

הדרך הנכונה ללמד תנ"ך

בשיחה למחנכים פורס הרב קוטלר את הגישה הראויה ללימוד תנ"ך

היחס הנכון ללימוד התנ"ך

מהי סיבת העומק לכך שלא רבים מעם ישראל משקיעים זמן רב בלימוד תנ"ך? הרב חננאל אתרוג מבאר מהי הגישה שאיתה באים...

43 דק'

כתבי הקודש - מעטפה ותוכן

כתבי הקודש נאמרו מפי הקב"ה. הואיל וכן, עיקרי הדברים שאומר ה' אינם תמיד גלויים.

כ - 70 דק'

אמיתות התנ"ך

התנ"ך הוא בעל מעמד מכריע ועצום בכל ההיסטוריה של העולם. עד כמה התקבלות התנ"ך בכל העולם ובכל הדורות משמעותית...

72 דק'

היחס לקטעים בתנ"ך שנראים לנו סתמיים ולא מועילים

כל אדם כפי מדרגתו מוצא לפעמים בתנ"ך פרשיות או פסוקים, שאין הוא מבין את התועלת שבהם, ומה המסר שלהם. כיצד יש...

חשיבות כל מילה בתנ"ך כגון מספרים ומניינים

מהי החשיבות של כל מילה בתנ"ך לגבינו? מדוע טורחת התורה לפרט מספרים מדוייקים ומפורטים בפרשיות שונות?

מה נכלל ב'ביקורת המקרא'

בשיעור זה מבאר הרב מאלו דעות יש להישמר בלימוד התנ"ך.

10 דק'

מושגי התורה בהגדרת החטא

מאמר יסודי המברר מהי הגדרת החטא של גדולי האומה המופיעים בתנ"ך.

הגישות השונות ללימוד תנ"ך

בשיעור זה בוחן הרב את הגישות השונות ללימוד תנ"ך. הבחינה כוללת את המגמות העומדות מאחורי כל גישה

74 דק'

פשוטו של מקרא - הרב עדין שטיינזלץ

"שנים אלה היו בעוכרינו - הטבע והפשט" (ספר אמונת חכמים פרק ב') מקומו של הפשט בדורנו כדי לברר את הנושא כל...

לימוד תנ"ך דורש זהירות

לימוד תנ"ך דורש זהירות בבואנו לעסוק בספרי הנביאים, עלינו להעמיד לנגד עינינו דברי הדרכתם של גדולי ישראל...

הגישה ללימוד תנ"ך

בשיעור זה נברר את הגישה הראויה ללימוד תנ"ך לאור פרשנות חז"ל

כ-70 דק'

מקום הארכיאולוגיה בלימוד תנ"ך

האם ניתן להתבסס על ממצאים ארכיאולוגיים כדי לקבוע הלכה? האם ניתן ורצוי לבסס את אמונתינו על מדע הארכיאולוגיה?...

אם ראשונים כמלאכים

במאמר זה, מבאר הגרי"ל בלוך כיצד מצד אחד ניתן לומר על גדולי התנ"ך שחטאו בחטאים שונים, ומצד שני, מדובר בחטאים...

כל הגדול מחברו

במאמר זה, מבאר הגרי"ל בלוך כי ככל שהאדם גדול, כן כל הכוחות, גם הדקים ביותר, מתעצמים בו. הוא מרגיש וחש הרבה...

הגניבה על ידי אבותינו הקדושים

כיצד ייתכן שאבותינו הקדושים נקטו בדרך שכללה גניבה כחלק מהשגת מטרתם?!..

כ - 70 דק'

הגישה לחטאים של גדולי האומה

האם אין אנו מתייחסים במגמתיות לחטאים של גדולי האומה? האם אין אנו משוחדים מראש לדון בזכותם בכל מחיר?

13 דק'

חטאיהם של גדולי עולם

במאמר זה מלמד הרב דסלר זצ"ל מהו קנה המידה שביחס אליו נמדדים חטאי גדולי התנ"ך.

תנ"ך בגובה ה'אני העליון'

כיצד ניתן ליישב את העליונות הברורה מאליה של גדולי התנ"ך עם האמירה החדה והברורה בפסוקים אשר מורה על חטאיהם?

'כל הגדול מחברו' - היצר הרע של הגדולים

האם נכון הוא שככל שאדם גדול יותר כן הוא עלול יותר לחטוא?

היחס לגדולי העולם בדורות הקדומים

מתוך ספר 'מחמדיה מימי קדם' המביא את דברי הרב שמשון דוד פינקוס

לשון הכתוב ומשמעותה

באמצעות דוגמאות שונות מן התנ"ך נעסוק ביחס בין הלשון בה השתמשו הנביאים, ובין המשמעות העמוקה של הפסוקים על פי...

כ - 70 דק'

היחס לפרשנויות סותרות ומחלוקות

כיצד עלינו להתיחס לסתירות ומחלוקות חריפות בביאור פסוקי התנ"ך.

67 דק'

שיטת הסדר עולם בישוב סתירות כרונולוגיות

בריתת 'סדר עולם' עוסקת במנייני השנים החל מבריאת העולם, לאורך כל ימי התנ"ך. המניין המקובל בידינו מבוסס עליה....

אין מקרא יוצא מדי פשוטו

במאמר זה מתברר מהי הגדרת ה'פשט' של התנ"ך, מה המקור של דרך לימוד הפשט, ומתוך כך מהו מקומו הנכון בתוך כלל...

מדוע התורה שבעל פה לא מובנת מפשיטות מתוך התורה שבכתב?

במאמר זה מציב הרב את השאלה: מדוע עשה הקב"ה שיהיה ריחוק בין המצוות לפרטיהן שהתקבלו בתורה שבעל פה, ובין המובן...

הכתוב בפירוש בתורה - בעל תוקף נצחי

במאמר זה מתברר מהו ההבדל בין מצווה מדאוריתא שנכתבה בפירוש בתורה, לבין מצווה מדאוריתא אשר נלמדה בדרכי יג'...

תהליכי האמירה והכתיבה של חומש דברים

במאמר זה מלבן הרב את יסודות חומש דברים: הכיצד נאמר מצד אחד שמשה אמר את חומש דברים 'מפי עצמו', ומצד שני יש לכל...

תהליכי מתן התורה - מ'חתומה' ל'מגילה'

במאמר זה מתלבנת שיטתו היחודית של הספורנו האומר שבתחילה היתה התורה אמורה להינתן כולה בכתב, בלא שיהיה צורך...