בפרשה כתוב יחס מיוחד בין ה' לישראל: "כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ... יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ". עם ישראל מדומה לאישון עינו של הקב"ה כביכול. וזה קשה להבנה, איך נדמה את ישראל לחלק מה' ממש? ואם המטרה לומר שה' שומר אותנו כמו שאדם שומר על האישון שלו, היה די לומר יצרנהו כאישון עין, ולא היה צריך לומר שזו עינו של ה'.
המושג 'עין ה'' משמש בתנ"ך לשני דברים: גם להשגחה של ה' על העולם, וכמו שנאמר "הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ: לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב", וגם לדרך ההסתכלות של ה' על העולם וכמו בביטויים "יָּשָׁר בְּעֵינֵי ה'", "רַע בְּעֵינֵי ה'", "טוֹב בְּעֵינֵי ה'".
הפסוק שלנו מחבר את שניהם.
"יסובבנהו", כלומר שה' משגיח על ישראל, ומסובב אותם שלא יקרה להם דבר רע.
"יבוננהו", מלשון בינה, ה' נתן לנו את התורה דרכה אנחנו מבינים את העולם בדרך שה' רואה אותו. וגם מלשון התבוננות, בעקבות התורה אנחנו מתבוננים בעולם בדרך שה' רואה אותו. מה שישר בעיני ה' ישר גם בעינינו.
ולכן "יצרנהו כאישון עינו". מצד "יסובבנהו" שה' משגיח על ישראל בעולם, ה' נוצר כלומר שומר אותנו כמו את אישון עינו המשגיחה עלינו. כי 'אישון' נקרא על שם האיש הקטן שמשתקף בו כשמסתכלים על מישהו. ואם כן כיון שה' מסתכל על ישראל ומשגיח עליהם, הם משתקפים בעינו כביכול, ועליהם הוא משגיח בעולם.
ומצד "יבוננהו", שה' נתן לנו את התורה, אנחנו כביכול עינו של ה' בעולם, כי אנחנו מסתכלים בדרך ההסתכלות שלו בזכות התורה שקיבלנו. ולכן ה' שומר אותנו כל כך, כי אנחנו ממש כמו אישון עינו. ואז אפשר לומר ש"יצרנהו", בא מלשון יצירה ולא נצירה. וה' יצר אותנו מראש שנהיה כאישון עינו בעולם.
כלומר: ישראל נוצרו בעולם מראש כמי שיכולים להסתכל על העולם במבט האלוקי. ולכן קיבלו את התורה. והמטרה החשובה הזו גורמת שה' ישגיח עליהם כל כך, וישמור עליהם, כי דרכם הוא מסתכל בעולם.
ולכן אומר הנביא זכריה "כִּי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אַחַר כָּבוֹד שְׁלָחַנִי אֶל הַגּוֹיִם הַשֹּׁלְלִים אֶתְכֶם כִּי הַנֹּגֵעַ בָּכֶם נֹגֵעַ בְּבָבַת עֵינוֹ", כביכול מי שנוגע בישראל נוגע בעינו של הקב"ה.
ולכן ממשיך המשל ואומר "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף", שהיא ההשגחה וההגנה של ה' על ישראל. אבל למה דימה דווקא לנשר? כי "יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ", ה' לא סתם מגן עלינו אלא מגביה אותנו שנהיה רוחניים, ונסתכל בעצמנו מנקודת המבט של הנשר.
[עיון נוסף והרחבה: דברים פרק לב פסוק י: רבינו בחיי, אלשיך, שפת אמת במדבר שבועות תרל"ו 'ימצאהו בארץ', של"ה עשרה מאמרות מאמר שני סו].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.